DB.NL - Digitale Burgerbeweging Nederland

beschermheer: Prof. Ir. Baron van Till <vantill@stratix.nl>

PERSBERICHT

Omdat een democratie zonder Internet binnen enkele jaren ondenkbaar zal zijn en politici nog wat weerstand hebben tegen digitale communicatie heeft het bestuur van de stichting DB.NL besloten een unieke dienstverlening te openen voor kamerleden, bewindslieden en beleidsambtenaren: een gratis online adviesdienst. Binnenkort wordt voor hen een speciaal internetadres opengezet waarop ze vragen kunnen stellen en advies kunnen vragen. DB.NL zal deze vragen binnen 48 uur beantwoorden en binnen 7 werkdagen met een deskundig advies komen. Een eerste advies (ongevraagd in dit geval) zal betreffen de totale blokkade die Duitse internetproviders hebben gelegd op de Nederlandse provider xs4all. Volgens de Duitse autoriteiten zou op een homepage van deze provider strafbare informatie staan, namelijk een aflevering van het linkse tijdschrift Radikal. De reactie van Duitse providers om hun klanten geheel van xs4all af te sluiten, waardoor er praktisch geen berichtenverkeer meer kan bestaan tussen Duitse internetters en xs4all, acht het bestuur van DB.NL in strijd met het proportionaliteitsbeginsel en het subsidiariteitsbeginsel binnen het Nederlands strafrecht. In gewone taal: de maatregel staat in geen verhouding tot het feit, en de maatregel is overbodig, omdat er andere, minder ingrijpende, maatregelen bestaan die hetzelfde doel dienen. Bijvoorbeeld het aanschrijven van de directie van xs4all, die op haar beurt de gebruiker kan verzoeken de informatie van het net te halen. DB.NL adviseert het Ministerie van Justitie deze schending van ons strafrecht ongedaan te maken.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de woordvoerder:
Drs. Hein Westerouen van Meeteren <heinwvm@xs4all.nl>,
Telefoon: 020 6201778, fax 020 6240573